Kleuterschool

8u40

Triing! De schoolbel gaat, we verzamelen samen op de speelplaats en gaan naar de klas. We brengen een bezoek aan het toilet.

9u00

We starten de dag in de eerlijke kring en krijgen de kans om iets te vertellen, een vraag te stellen,… We kijken of alle vriendjes er zijn, we zingen en overlopen de dag.

9u15

We gaan aan de slag in de verschillende hoeken waar je de kans krijgt om te experimenteren, creatief aan de slag te gaan,… We leren al spelend rond taal en wiskunde.

10u00

We brengen opnieuw een bezoek aan het toilet, daarna gaan we fruit eten en drinken water. Het fruit zit al geschild in het fruitdoosje in je boekentas.

10u25


Buiten spelen vinden we superleuk. Onze speelplaats biedt heel veel ruimte om volop te ontdekken, samen te spelen en te experimenteren. Is het gras al droog? Nog niet? Dan spelen we nu nog even op de kleuterspeelplaats, straks kunnen we hopelijk op het gras spelen. Een speelplaatsvondst? Die mag mee naar de klas, zodat we er wat meer over kunnen leren!

10u40


Wat interessant die worm die je op de speelplaats vond! Hoe zou die zich bewegen? Kunnen wij dat ook?
Wat willen we er nog allemaal over weten?
We denken samen na over een onderzoekje en stellen een plannetje op. Terwijl enkele kleuters het onderzoekje doen,  gaan de anderen weer werken in onze hoeken. Vlak voor de middag komen we weer even samen om te vertellen wat er goed ging en wat we nog moeilijk vonden. Het werk dat je gemaakt hebt kan je ook laten zien aan je klasgenoten! Tussendoor doen we ook nog enkele oefeningen om onze motoriek te oefenen.

11u45

Nog even naar toilet en dan zijn we klaar om onze boterhammen op te eten. Je kan ook kiezen voor lekkere soep. Sommige kinderen gaan ’s middags thuis eten, maar zoals de meesten blijf jij vandaag ook op school voor het namiddagprogramma.

13u00

Tweemaal per week gaan we turnen in de speelzaal. Anders gaan we weer naar de klas na een toiletbezoek en starten we met de klasraad (die vindt 1x per week plaats). Wie wil je een pluim geven? Heb je ook een donderwolkje of een leuk ideeetje wat je wil vertellen? Het verslag van de klasraad schrijft de juf op in het boek, dat we ook weer in de gang leggen. Dit kan mama of papa straks even bekijken voor ze je ophalen. In de namiddag kan je opnieuw aan de slag in de verschillende hoeken, maar de juf nodigt je uit om een vrije tekst te maken. Jij mag vertellen waarover jouw prachtig kunstwerk gaat. De juf schrijft exact op wat je vertelt. Dit krijgt een plekje in de gang zodat iedereen van jouw werk kan meegenieten!

14u15

Vlak voor we onze koek (zonder chocolade en in een koekendoosje) opeten, gaan we nog even naar toilet. Daarna
gaan we buiten spelen. Hoera! Het gras is droog, daar kunnen we stevig op ravotten; ook de geitjes zijn buiten!

14u30

Na het opruimen doen we allemaal samen een kringactiviteit met de juf of er wordt een verhaaltje voorgelezen. We kijken en luisteren op vrijdag naar de kamishibai of een prachtige tik-tak voorstelling!

15u20

Mama of papa halen je aan de klas op. De juf kan nog even vertellen hoe het vandaag ging op school, jij kan nog laten zien wat je vandaag gemaakt hebt…
Tijd om naar huis te gaan, tot morgen!

Ontdek onze kleuterwerking

<—

Klik op de tabbladen om te ontdekken hoe een kleuterdag er bij Talentenschool Atlantis uitziet.
Onze school ‘echt’ ontdekken doe je tijdens onze ontdekdagen

Enkele woorden die extra toelichting vragen:

Plannetjestijd

In de kleuterschool starten we met plannetjestijd. Het moment waarbij onze kleuters zelf plannetjes smeden. Ze denken na over wat ze nodig hebben, hoe ze aan de slag gaan en voeren het dan zelf uit. Zo leren ze van jongs af aan plannen een essentiële vaardigheid in de 21ste eeuw. Met de vaardigheden die ze zo vanuit de kleuterschool meekregen gaan ze later in de lagere school verder aan de slag en kent plannen geen geheimen meer!

Onderzoekjes

De wereld ontdekken, dat is iets wat jonge kinderen ongelooflijk graag doen. Dit is ook het uitgangspunt waarmee we bij Talentenschool Atlantis aan de slag gaan. In onze kleuterklassen vertrekken we vanuit de leefwereld onze kleuters en doen we talrijke onderzoekjes, deze worden vastgelegd en komen in het onderzoeksboek van de klas. 

Klasraad

Vertellen wat je leuk vindt, maar ook wat niet zo leuk is. Daarvoor dient onze klasraad. Onze kleuters leren zich zo vanaf de eerste kleuterklas uiten en luisteren naar elkaar. Ze respecteren elkaars mening, maar vertellen ook al hun ideeën die ze later uitvoeren!