Kleuterschool

Een virtueel bezoek brengen aan de kleuterklas? Dat kan via deze link.
Breng je graag een echt bezoek om ons beter te leren kennen? Maak dan een afspraak via ons contactformulier. 

Groene omgeving

Onze groene omgeving nodigt je uit om te spelen, te ontdekken, te ravotten,… De speelvondsten gaan mee naar de klas of materialen worden mee naar buiten genomen om te ontdekken en te onderzoeken. We komen er, hoe dan ook, telkens meer over te weten. Spelenderwijs gebruiken we onze omgeving om te leren. De inbreng van onze kleuters vormt het vertrekpunt van het verdere verloop.

Ervaringsgericht

Kinderen zijn van nature ongelooflijk nieuwsgierig en doen niets liever dan nieuwe dingen ontdekken en dus ook leren. In onze kleuterschool spelen we hier ten volle op in. We hebben in onze klaswerking enkele structuren opgebouwd waar kinderen vertellen wat hen bezighoudt, wat ze willen leren en verder ontdekken. Dankzij onze eerlijke kring ‘s ochtends creëeren we de ruimte om te luisteren naar elkaar.

Samen leren samenleven

Het is heel erg normaal dat emoties je leiden, dat hoort zo! Je mag verdrietig zijn, je mag boos zijn,… maar met respect voor anderen. Het is zo ongelooflijk belangrijk om je emoties te uiten wanneer dat nodig is, maar wel op een aanvaardbare manier.

Conflicten worden samen aangepakt, waarbij we luisteren naar elke partij; zodat alles verteld kan worden. Zo accepteren we elkaars gevoel en mening. Samen werken onze kleuters aan hun eigen plannetjes, wat ze opstellen door overleg. In onze klasraad krijgt elk kind de kans om complimenten uit te delen, maar ook om de nodige groepsbijsturingen te doen (= zelfsturende groep). Onze kleine kleuterklassen maken het mogelijk om dit alles te verwezenlijken.

Talentgericht

Op Talentenschool Atlantis hebben we oog voor verschillende talenten. De meervoudige intelligenties van Gardner: rekenknap, taalknap,… zijn talenten die we linken aan de schoolse vakken. Door in te zetten op de persoonlijkheidstalenten van kinderen wordt duidelijk wie ze zijn en waar al hun sterktes zitten. “Wat geeft je energie? Wat doe je graag en kan je goed?” Pas als je echt weet wie je bent, kan je ook echt gaan ‘samenleven’.

Zelfregulend leren

Aan de hand van onderzoekjes en plannetjestijd zetten we in op de zelfregulerende vaardigheden van kinderen. Zo leren kinderen op een natuurlijke manier zichzelf doelen stellen, zelfmotivatie en zelfcontrole. Tijdens toonmomenten tonen kinderen hun proces en bereikte doel en zo is onze ontwikkelcirkel helemaal rond.

Plannetjestijd

In de kleuterschool starten we met plannetjestijd. Het moment waarbij onze kleuters zelf plannetjes smeden. Ze denken na over wat ze nodig hebben, hoe ze aan de slag gaan en voeren het dan zelf uit. Zo leren ze van jongs af aan essentiële vaardigheden voor de 21ste eeuw. Met de vaardigheden die ze zo vanuit de kleuterschool meekregen gaan ze later in de lagere school verder aan de slag. Dit draagt overtuigend bij aan hun verdere ontwikkeling.

Onderzoekjes

De wereld ontdekken, dat is iets wat jonge kinderen ongelooflijk graag doen. Dit is ook het uitgangspunt waarmee we bij Talentenschool Atlantis aan de slag gaan. In onze kleuterklassen vertrekken we vanuit de leefwereld onze kleuters en doen we talrijke onderzoekjes, deze worden vastgelegd en komen in het onderzoeksboek van de klas. 

Klasraad

Vertellen wat je leuk vindt, maar ook wat niet zo leuk is. Daarvoor dient onze klasraad. Onze kleuters leren zich zo vanaf de eerste kleuterklas uiten en luisteren naar elkaar. Ze respecteren elkaars mening, maar vertellen ook al hun ideeën die ze later uitvoeren!