Een stimulerende leeromgeving
Onze groene omgeving nodigt je uit om te spelen, te ontdekken, te ravotten,… De speelvondsten gaan mee naar de klas of materialen worden mee naar buiten genomen om te ontdekken en te onderzoeken. We komen er, hoe dan ook, telkens meer over te weten. Spelenderwijs gebruiken we onze omgeving om te leren. De inbreng van onze kleuters vormt het vertrekpunt van het verdere verloop.
Ervaringsgericht
Kinderen zijn van nature ongelooflijk nieuwsgierig en doen niets liever dan nieuwe dingen ontdekken en dus ook leren. In onze kleuterschool spelen we hier ten volle op in. We hebben in onze klaswerking enkele structuren opgebouwd waar kinderen vertellen wat hen bezighoudt, wat ze willen leren en verder ontdekken. Dankzij onze eerlijke kring ’s ochtends creëeren we de ruimte om te luisteren naar elkaar.
Samen leren samenleven
Het is heel erg normaal dat emoties je leiden, dat hoort zo! Je mag verdrietig zijn, je mag boos zijn,… maar met respect voor anderen. Het is zo ongelooflijk belangrijk om je emoties te uiten wanneer dat nodig is, maar wel op een aanvaardbare manier.
Conflicten worden samen aangepakt, waarbij we luisteren naar elke partij; zodat alles verteld kan worden. Zo accepteren we elkaars gevoel en mening. Samen werken onze kleuters aan hun eigen plannetjes, wat ze opstellen door overleg. In onze klasraad krijgt elk kind de kans om complimenten uit te delen, maar ook om de nodige groepsbijsturingen te doen (= zelfsturende groep). Onze kleine kleuterklassen maken het mogelijk om dit alles te verwezenlijken.
Met een open blik naar zichzelf
Op Basisschool Atlantis vinden we het belangrijk dat kinderen met een open blik naar zichzelf leren kijken. Wat heb ik nodig om: tot rust te komen, geconcentreerd te werken,…? Dankzij toonmomentjes, kindgesprekjes, plannetjestijd,… komen ze elke dag meer en meer over zichzelf te weten! Voor onze ontdekkers hebben we ook een slaapklasje voorzien, hier kunnen ze nog heerlijk genieten van een middagdutje!
Zelfregulend leren
Aan de hand van onderzoekjes en plannetjestijd zetten we in op de zelfregulerende vaardigheden van kinderen. Zo leren kinderen op een natuurlijke manier zichzelf doelen stellen, zelfmotivatie en zelfcontrole. Tijdens toonmomenten tonen kinderen hun proces en bereikte doel en zo is onze ontwikkelcirkel helemaal rond.